Sejarah permulaan umat Islam merayakan sambutan Idul Adha ialah
sebelum kedatangan Islam. Telah menjadi kelaziman warga Madinah
merayakan hari kebesaran dua kali setiap tahun. Mereka merayakannya
dengan pelbagai permainan, hiburan dan persembahan dengan penuh
kegembiraan.
Apabila Rasulullah S.A.W. berhijrah ke Madinah, Baginda telah
menukar perayaan-perayaan tersebut dengan dua hari raya iaitu Idul Fitri
dan Idul Adha.
Hadis daripada Anas R.A bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda:-
"Sesungguhnya Allah telah menukarkan untuk kamu dua hari raya
yang ada itu dengan dua hari raya yang lebih baik iaitu Hari Raya Korban
dan Hari Raya Fitrah”. (Riwayat
Abu Daud)
Apakah pengisian hari raya yang dianjurkan oleh Allah? Adakah
sama dengan hari raya penduduk Madinah sebelum Islam? Jawabnya tidak sama. Hari raya Islam disambut dengan takbir dan puji-pujian
kepada Allah SWT.
Rasulullah S.A.W. bersabda:
“Hiasilah hari raya kamu dengan takbir, tahlil, tahmid dan taqdis”.
(Hadis riwayat at Tabrani)
Oleh itu, jika hari raya tidak dihiasi dengan takbir, memuji dan
membesarkan Allah, maka ertinya bukanlah kita menyambut hari raya
sebagaimana yang disyariatkan oleh Islam.
Idul Adha yang disebut hari raya korban, mengajak kita mengenang
kembali suatu bentuk ketaatan, kepatuhan manusia terhadap Allah SWT,
sebagaimana yang dilaksanakan oleh Nabi Ibrahim, Nabi Ismail dan Siti
Hajar. Nabi Ibrahim a.s. rela meninggalkan anak dan isteri di padang
sahrak yang tandus. Siti Hajar rela ditinggalkan bersendirian tanpa teman
dan bekalan makanan yang mencukupi. Kerana kepatuhan dan
ketaatanlah Nabi Ibrahim rela menyembelih anak kandungnya yang
tunggal. Sedang Ismail a.s. sanggup menyerahkan lehernya untuk
disembelih ayahnya. Setelah nyata ketaatan dan pengorbanan Nabi
Ibrahim melalui ujian tersebut, maka Allah gantikan anaknya dengan
seekor kibas untuk disembelih. Maka selamat dan sejahteralah keduaduanya
setelah lulus ujian yang sangat getir itu.
Perjuangan dan pengorbanan adalah satu istilah yang mempunyai
erti yang luas. Ibnu Abbas R.A. menerangkan bahawa;
“Perjuangan dan pengorbanan ialah menyumbangkan seluruh
tenaga dan melakukan segala usaha mengalahkan musuh dalam
segala bentuk. Bermula daripada perjuangan melawan serangan
musuh bagi mempertahankan negara, nyawa dan agamanya
sehinggalah kepada perjuangan serta pengorbanan melawan
runtunan hawa nafsu dan hasutan syaitan”.
Penyembelihan binatang korban menjadi syariat Islam yang abadi
dan tidak akan putus sehinga hari kiamat dengan ganjaran pahala yang
besar. Rasulullah S.A.W. bersabda;
“Korban itu untuk yang melakukannya akan dibalas Allah dengan
pahala setiap helai bulunya satu kebaikan”.
(Riwayat Ibnu Majah)
Menyembelih binatang korban pada Hari Raya Idul Adha
mengandungi dua aspek, iaitu:-
1. Aspek ubudiah (peribadatan)
Iaitu untuk berbakti dan mendekatkan diri kepada Allah SWT,
sesuai dengan perkataan korban itu berasal ‘quraba’ yang
bererti mendekatkan diri (kepada Allah). Sebagai imbangan
pendekatan itu, Allah mendekati pula kepada orang yang
berkorban, dengan melipat gandakan pahalanya untuk bekalan
hari akhirat.
Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:-
“Bahawa haiwan korban itu tanduknya, bulunya akan
menjadi amal kebaikan yang diterima di hari akhirat nanti”.
2. Aspek kemasyarakatan
Dengan melakukan korban dan membahagi-bahagikan daging
sembelihan itu, akan suburlah jiwa melahirkan kemesraan
sesama umat manusia, di mana kaum yang kurang bernasib
baik akan merasa nikmat daripada daging korban yang
diterimanya. Dengan cara itu akan terciptalah keharmonian
sosial dalam masyarakat.
Sesungguhnya hari raya korban adalah hari yang penuh dengan
nilai-nilai perjuangan dan pengorbanan. Maka dengan hadirnya Idul Adha
setiap tahun akan mengingatkan kita kebesaran nilai-nilai ajaran Allah.
Kerelaan berkorban yang telah ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim itu hendaklah kita terapkan dalam semua aspek kehidupan. Kita hendaklah
berani mengorbankan kepentingan peribadi, kepentingan keluarga,
kepentingan puak, golongan dan organisasi, demi untuk kepentingan
agama, masyarakat dan negara. Tanpa adanya kesediaan untuk
berkorban, janganlah diharapkan datangnya kejayaan, kebahagiaan,
berkembangnya syiar agama dan masyarakat yang makmur serta
mendapat keampunan Allah.
Umat Islam hendaklah sedar bahawa ujian Allah kepada kita datang
bertubi-tubi, ianya tidak mengenal ruang tempat dan waktu. Ujian
menimpa umat Islam dengan nyata dan tidak dapat dielakkan.
Firman Allah SWT dalam surah al-‘Ankabut ayat 2;
“Apakah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan
dengan hanya berkata, “Kami beriman,” sedangkan mereka belum diuji
(bagi membuktikan keimanan mereka) ”.
Antara ujian yang kita hadapi:-
1. Ujian dari dalam, iaitu kegagalan kita mewujudkan kesatuan
umat yang berpegang teguh kepada syariat Allah. Kalaupun
tidak dikatakan pecah, namun keadaan menunjukkan ke arah
jalan persimpangan. Oleh itu, umat Islam hendaklah bersatu
dalam satu bentuk keluarga besar di bawah lembayung Islam.
Kita tidak sepatutnya berpuak-puak dan berpecah-belah, kerana
hal yang demikian akan melemah dan merugikan umat Islam.
2. Ujian dari luar ialah ujian dan cabaran daripada golongan anti
agama Islam dengan mempersendakan agama kita. Mereka
yang memusuhi Islam itu telah meletakkan dasar perjuangannya
untuk menghancurkan umat Islam sejak dahulu lagi, terutama
umat Islam yang dianggap sebagai penghalang cita-cita mereka
membentuk masyarakat yang dipandu oleh fikiran manusia
tanpa adanya Tuhan. Mereka menggunakan pelbagai cara dan
taktik strategi bagi menghalalkan semua cara untuk mencapai
tujuannya.
Oleh itu, kita mesti bersatu dan berkorban apa sahaja bagi
mempertahankan agama kita daripada diancam dan diserang oleh musuh
Islam. Sikap berdiam diri melihat musuh Islam menghina agama, mencaci
keagungan Al-Quran dan merendah-rendahkan Nabi kita, boleh dianggap
sebagai redha dengan perbuatan musuh kita. Berdiam diri boleh diertikan
bahawa umat Islam sebagai golongan pengecut, bacul, lemah dan boleh
diperkotak-katikkan. Sifat inilah yang disukai oleh musuh-musuh kita.
Apakah kita rela dilabel dengan sifat-sifat negatif ini? Tentu tidak.
Pengorbanan untuk memelihara keluarga agar menjadi keluarga
yang soleh dan berguna pada agama, bangsa dan negara, merupakan
satu pengorbanan yang wajib kita lakukan. Ini kerana pergolakan dan
permasalahan rumahtangga di kalangan sebahagian keluarga muslim
dewasa ini amat ketara. Anak-anak ponteng sekolah dan ada juga yang
lari dari rumah. Selain itu juga, gejala ketagihan berjudi, minum arak,
berzina dan sebagainya, sepertimana kehidupan di zaman Jahiliah
dahulu.
Marilah kita berkorban, berjihad melawan nafsu serakah. Kita
hendaklah menjadi pemimpin yang dicontohi, adil dan bertanggungjawab,
ibubapa yang prihatin terhadap keluarganya, anak yang taat kepada ibu
bapanya, murid yang hormat kepada gurunya, warga yang
bertanggungjawab memelihara keharmonian dan keamanan negara.
Kita hendaklah mempunyai keyakinan apabila Allah memerintahkan
kita mengorbankan sebahagian harta untuk menegakkan agama Allah
SWT. Ini bermakna Allah SWT akan menjaga harta kita daripada
sebarang kemusnahan. Demikian juga dengan pengorbanan jiwa, Allah
akan gantikan pengorbanan itu dengan sesuatu yang lebih berharga.
Pengorbanan perlu dilakukan sebagai tanda kasih sayang. Ia perlu
dilakukan untuk menzahirkan perasaan cinta dan kesetiaan kepada Allah
SWT. Orang yang sanggup berkorban adalah orang yang sanggup
berbakti dan sanggup membelanjakan apa yang disayangi untuk
meningkatkan amal saleh.
Firman Allah SWT dalam surah Ali‘Imran ayat 92;
“Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan
kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu menafkahkan (mendermakan)
sebahagian daripada apa yang kamu sayangi. Sesuatu apa jua yang
kamu nafkah, maka sesungguhnya Allah mengetahuinya”.
Persoalan yang dihadapi oleh umat Islam pada hari ini dapat
diselesaikan jika kita bersatu menghidupkan semangat korban untuk
mewujudkan kesatuan umat yang teguh dan kuat, berani menghadapi
risiko demi untuk keutuhan umat dan menegakkan kalimah Allah.
Rela mengorbankan keangkuhan diri dengan mendahulukan
kepentingan agama dan ummah daripada kepentingan diri sendiri. Jika
penghayatan korban itu telah benar-benar hidup di dalam diri setiap
muslim, maka ujian yang lebih hebat akan dapat diselesaikan dan diatasi.
Perbezaan pendapat dan perselisihan faham antara kita dalam
masalah furu’ dan ijtihadiah adalah satu perkara yang tidak mustahil
berlaku. Rasulullah s.a.w. sendiri telah mengingatkan bahawa perbezaan
pendapat adalah satu rahmat. Perbezaan pendapat ini terbatas daripada segi pemikiran dan akal, sedang hati tetap satu kerana dipandu oleh
aqidah dan syariah.
Marilah kita tingkatkan amal kebajikan, dan kerelaan berkorban
untuk kepentingan agama serta masyarakat sebagai bukti semakin
meningkatnya iman dan taqwa kita kepada Allah SWT.
Marilah kita terus berkorban demi menyelamatkan diri, keluarga dan
masyarakat kita daripada seksaan Allah di akhirat kelak. Semoga Allah
memberi kekuatan untuk kita semua dan istiqamah di atas keyakinan
bahawa kehidupan ini memerlukan perjuangan, pengorbanan dan
kesabaran.
“Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan
keluarga kamu daripada api neraka yang bahan-bahan bakarnya ialah
manusia dan batu (berhala). Neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat
malaikat yang keras kasar (layanannya). Mereka tidak menderhaka
kepada Allah dalam segala yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan
mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan”.
(At-Tahrim : 6)
No comments:
Post a Comment