Antara nikmat yang dikurniakan oleh Allah ialah nikmat Islam dan nikmat iman
adalah yang paling utama. Dengan nikmat itu, nikmat-nikmat yang lain menjadi
bernilai dan berharga di sisi Allah SWT. Maka sewajarnya kita menzahirkan rasa
syukur kepada-Nya.
Firman Allah SWT dalam Surah Ibrahim ayat 7:
"Dan (ingatlah) tatkala Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika
kamu bersyukur nescaya aku akan tambahi nikmatku kepada kamu, dan demi
sesungguhnya! Jika kamu kufur ingkar, sesungguhnya azabku amatlah
pedih".
Marilah kita bersyukur atas segala nikmat yang telah kita nikmati semasa di
dunia ini kerana sekiranya kita hendak menghitung nikmat Allah, nescaya kita
tidak akan mampu untuk menghitungnya. Ini jelas menunjukkan bahawa Allah SWT
tidak pernah berkira-kira dengan nikmat dan kurniaan-Nya kepada kita.
Daripada Asma R.A bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sumbangkanlah, janganlah engkau berkira-kira sangat agar Allah tidak
berkira-kira pemberian-Nya kepadamu, dan janganlah engkau melonggok-longgokkan
hartamu tanpa menyumbangkannya agar Allah tidak bakhil kepadamu". (Muttafaqun ‘Alaih)
Oleh itu, sebagai seorang Islam yang berusaha mendapatkan keredhaan daripada
Allah SWT pastinya sanggup mengorbankan apa jua harta yang dimiliki dan dicintai
ke jalan Allah SWT. Dalam erti kata lain, amalan menginfaqkan harta akan
meletakkan seseorang pada darjat yang mulia kerana pengorbanan merupakan
kebaktian yang besar sebagai seorang hamba kepada penciptanya.
Firman Allah SWT dalam surah Ali Imran ayat 92:
"Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan
kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu
sayangi dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah
mengetahuinya".
Ini sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari di dalam kitab
Sahihnya, seorang sahabat nabi SAW, Abu Talhah RA, sejurus mendengar ayat ini,
beliau pun berkata kepada Rasulullah s.a.w.:
"Sesungguhnya harta yang paling aku sayang ialah hartaku di Bairuha dan
sesungguhnya hartaku di Bairuha itulah yang kuwakafkan ke jalan Allah SWT".
Kemudian nabi s.a.w pun memuji tindakkannya dan terus baginda menggalakkan
Abu Talhah supaya mewaqafkan hartanya itu.
Kita sedar bahawa sikap manusia secara umumnya tidak terlepas dari
kongkongan nafsu terutamanya untuk mengejar kekayaan di dunia.
Ini merupakan fitrah manusia yang sememangnya suka kepada harta dunia serta
sanggup bekerja siang dan malam untuk mengumpul harta tersebut. Tetapi alangkah
baiknya jika ia mewaqafkan harta itu dengan ikhlas kerana Allah SWT semata-mata,
maka itu adalah yang lebih baik baginya.
Firman Allah SWT dalam Surah al-Baqarah ayat 272;
"Dan apa jua yang kamu dermakan dari harta yang baik (halal)
akan disempurnakan (balasan pahalanya) kepada kamu, dan (balasan baik) kamu (itu
pula) tidak dikurangkan".
Adalah disarankan agar ibadah wakaf ini dapat
disuburkan kembali dan dibudayakan dalam masyarakat. Oleh itu, rebutlah peluang
keemasan ini untuk membuktikan kecintaan kita kepada Allah SWT dengan berwakaf
mengikut kemampuan masing-masing. Sesungguhnya harta yang telah diwakafkan
menjadi milik Allah SWT.
Justeru, mana-mana pewaris ataupun mana-mana pihak adalah diharamkan untuk
menuntut kembali harta yang telah diwakafkan tersebut. Bahkan harta wakaf
tersebut tidak boleh dijual, dihadiahkan dan diwarisi oleh sesiapaun. Sekiranya
waris-waris pewakaf mengambil semula harta yang diwakafkan ini bererti menyekat
pahala atau ganjaran yang diterima oleh pewakaf. Orang yang menuntut semula
harta yang telah diwakafkan dianggap sebagai orang yang tamak, bakhil dan
menyangkakan akan mendapat keuntungan daripada harta tersebut bahkan sebaliknya
adalah merugikan diri mereka sendiri kerana harta tersebut akan dikalungkan
ditengkuknya pada hari akhirat kelak.
Firman Allah SWT dalam surah Ali Imran ayat 180;
"Dan jangan sekali-kali orang-orang yang bakhil dengan harta benda yang
telah dikurniakan Allah kepada mereka dari kemurahan-Nya menyangka, bahawa
keadaan bakhilnya itu baik bagi mereka. Bahkan ia adalah buruk bagi mereka.
Mereka akan dikalungkan (diseksa) dengan apa yang mereka bakhilkan itu pada
hari kiamat kelak".
Pesanan untuk semua jemaah yang dirahmati Allah SWT
sekalian, untuk sama-sama berlumba-lumba membuat kebaikan dengan mewakafkan
harta dengan kemampuan yang ada dan ketaqwaan kita kepada Allah SWT dengan
memperbanyakkan amal soleh. Salah satunya dengan melaksanakan ibadah wakaf untuk
menambah tabungan akhirat kita sebelum kita kembali kepada Allah SWT. Oleh yang
demikian, harta yang di wakafkan akan kekal disisi Allah SWT dan manakala harta
yang disimpan akan habis begitu sahaja.
Kesimpulan daripada tersebut adalah;
Pertama : Harta yang telah diwakafkan adalah hak mutlak Allah
SWT.
Kedua : Setiap harta yang telah diwakafkan haram dituntut oleh
sesiapapun termasuk warisnya.
"Wahai orang yang beriman, janganlah kamu dilalaikan oleh
(urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan
menjalankan perintah-Nya). Dan (ingatlah) sesiapa yang melakukan demikian, maka
mereka itulah orang-orang yang rugi. Dan belanjankanlah (dermakanlah) sebahagian
dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai
ajal maut kepadanya. (Kalau tidak) ia pada saat itu akan merayu dengan berkata "
Wahai tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau melambatkan (kedatangan ajal
mautku) ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedakah dan
dapat pula menjadi orang-orang yang salih. Dan (Ingatlah!) Allah tidak akan
sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang (atau sesuatu yang bernyawa)
apabila sampai ajalnya, Dan Allah amat mendalam pengetahuan-Nya mengenai segala
yang kamu kerjakan". (Al-Munafiqun : 9-11).
No comments:
Post a Comment