PENGUMUMAN / HEBAHAN / INFORMASI

Assalamualaikum

Selamat Datang ke MASJID TAMAN CHERAS JAYA


Jangan layar Laman Web ini menggunakan GEOGLE CHROME atau MOZILLA FIREFOX
jika PC anda ada gangguan MALWARE.

Sila guna browser IE (Internet Explorer) atau yang lain.
Sekian, terima kasih.
ADMIN





JADUAL KULIAH MTCJ BAGI TELAH DIKEMASKINI.
Sila semak.


SEMAKAN YURAN KHAIRAT KEMATIAN.
Anda boleh menyemak pembayaran yuran keahlian Biro Khairat Kematian dengan klik pada Pautan dalam Blogspot ini.
Sekian, terima kasih.


HADIS
Rasulullah saw ada bersabda yang bermaksud; "Sesiapa yang melalui satu jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan permudahkan baginya satu jalan pula menuju ke syurga" (Hadis Riwayat Muslim)

TERSUNGKUR DI HADAPAN MAHLIGAI ANGAN-ANGAN

Harta adalah anugerah Allah Azzawajalla yang dipinjamkan kepada kita untuk menguji ketaatan kita kepada-Nya tetapi bukan sebagai kayu pengukuryang dikira Allah SWT sebagai jaminan untuk ke syurga.

Di akhir-akhir ini, pelbagai kaedah dan cara telah diperkenalkan oleh pihak-pihak tertentu dengan slogan untuk membantu menambahkan pendapatan peribadi dan ummah. Ada yang menawarkan keuntungan pokok yang besar yang tidak mungkin dicapai oleh perniagaan-perniagaan yang biasa. Dan ada pula mereka yang menawarkan pendapatan yang seseorang itu tidak perlu lagi memikirkan tentang bebanan hutang piutang serta sebaliknya mampu untuk membolehkan dia ‘menyimpan’ dari semasa ke semasa.

Ketahuilah bahawa skim cepat kaya ini adalah merupakan racun di dalam madu dan duri di dalam bunga yang manis pada zahirnya tetapi merbahaya pada hakikatnya. Skim-skim cepat kaya ini telah mengakibatkan ramai yang tertipu dengan paparan-paparan indah yang dijelmakan hingga ada yang terkorban dengan menanggung hutang yang lebih besar serta ada juga yang hilang lesap segala simpanan dan perhiasan anak isteri. Yang pasti penganjur skim dapat mengaut untung tetapi pelabur-pelaburlah yang tersungkur di mahligai angan-angan. Sedarlah bahawa skim cepat kaya yang tumbuh bagaikan cendawan sesudah hujan ini adalah bukan pertama kali yang muncul di khalayak ramai tetapi ianya telah berkali-kali menjelma setelah ‘ghaib’ Cuma dengan nama dan kaedah yang mungkin berlainan. Namun sekiranya kita memerhatikan dengan teliti, kita akan mendapati bahawa skim-skim cepat kaya ini mempunyai persamaan di antara satu dengan yang lain dan ianya perlu dijauhi.

Berikut adalah beberapa ciri persamaan pada skim-skim cepat kaya ini yang perlu diketahui oleh umat Islam agar kita terhindar daripada perkara-perkara yang haram.

Pertama: Skim-skim cepat kaya ini menawarkan dividen atau keuntungan yang tetap pada setiap bulan yang nilainya adalah jauh lebih tinggi daripada yang ditawarkan oleh mana-mana institusi kewangan atau pelaburan berlesen. Jumlah dividen atau keuntungan yang melampau ini adalah semata-mata berupa daya penarik kepada pelabur-pelabur baru. Ketahuilah bahawa dividen atau keuntungan besar yang ditawarkan oleh skim-skim ini adalah merupakan sebahagian tunai yang diperolehi daripada peserta-peserta baru untuk diagihkan kepada peserta-peserta lama. Putaran ini akan berpusing selama mana wujudnya peserta-peserta baru dan akan berhenti apabila tahap maksimum tercapai. Daripada sudut syariahnya pula, jaminan dividen atau keuntungan tetap daripada sudut “RMnya” adalah berada di atas urusniaga “gharar” atau ketidaktentuan di mana setiap individu tidak mampu untuk menentukan tentang apa yang akan berlaku pada masa hadapan.

Kedua: Skim-skim cepat kaya ini menawarkan jumlah keuntungan tetap yang tinggi jika dibandingkan dengan tabung-tabung pelaburan yang ditawarkan oleh institusi-institusi pelaburan dan kewangan berlesen di negara ini. Tawaran keuntungan yang dijanjikan adalah berkali-kali ganda berbanding modal asal yang dilaburkan serta ada yang bersifat bulanan, mingguan bahkan ada yang harian. Sebagai contohnya, pelaburan dengan jumlah RM5000 akan memperolehi pulangan sebanyak RM200 pada setiap bulan selama mana modal atau pokok tidak dikeluarkan yang kadang-kadang keuntungan itu didakwa boleh mengatasi keuntungan menyimpan dalam institusi kewangan yang diiktiraf. Sedangkan penentuan tempoh masa dan kadar keuntungan yang tetap adalah haram disisi Islam kerana tidak patuh syarak. Ada juga yang menawarkan pakej umrah dengan kos RM500 sahaja. Dengan kos ini peserta layak untuk menunaikan umrah selepas lima tahun daripada tarikh pembayaran dibuat. Pakej sebegini adalah amat berisiko kerana tempoh yang lama akan menyebabkan pelbagai kemungkinan boleh berlaku ditambah dengan kos yang disumbangkan jauh lebih rendah daripada satu-satu pakej umrah yang sebenar. Yang pasti, tawaran sedemikian hanya membolehkan pihak syarikat untuk mendapatkan tunai semata-mata daripada orang ramai.

Ketiga: Di dalam mengenal pasti skim-skim cepat kaya ialah bahawa pelaburan ini adalah dijamin kukuh dan tanpa rugi. Gambaran yang dibuat oleh syarikat-syarikat ini adalah cukuo menarik hinggakan ramai yang tertawan dan akur untuk turut serta melabur. Orang ramai telah dikaburi bahawa pelaburan yang dibuat adalah pasti tidak rugi dan pasti menguntungkan. Ditambah lagi dengan bukti-bukti keuntungan yang telah dikecapi oleh mereka yang terdahulu yang menyertai pelaburan tersebut melalui penyata-penyata bank dengan jumlah baki yang berpuluh ribu ringgit, kereta-kereta mewah serta gambar-gambar percutian mewah yang telah dilawati. 

Ketahuilah bahawa lambang-lambang kemewahan tersebut hanyalah manisan untuk menarik semut serta madu untuk menjemput lebah yang dengannya ramai akan terkorban. Ianya adalah kepalsuan, hanya mereka yang beberapa kerat sahaja mampu memiliki harta tersebut. 

Ciri keempat pula ialah bahawa ianya akan ditawarkan oleh sanak saudara yang terdekat yang telah terkena dengan skim ini. Mereka yang telah terlibat akan cuba sedaya mungkin untuk mempengaruhi mereka yang terhampir dikalangan sanak saudara dan sahabat handai untuk menyertai skim ini. Kaedah ini akan berterusan daripada satu saudara kepada saudaranya yang lain dan daripada sahabat kepada sahabat yang lain.

Ketahuilah bahawa Islam membenarkan jual beli dan mengharamkan riba. Di dalam jual beli yang dibenarkan syarak, islam meletakkan antaranya kemungkinan sesuatu perniagaan itu untuk untung ataupun rugi. Andai kata sesuatu perniagaan itu dibuat dengan andaian bahawa tiada kerugian yang akan berlaku, maka ia adalah berlawanan dengan konsep muamalah dalan Islam.

Berhati-hatilah dengan jenis pelaburan yang ingin disertai kerana di atas wang ringgit yang kita miliki terdapat hak-hak dan tanggungjawab yang perlu ditunaikan. Ketahuilah bahawa kita tidak mempunyai hak mutlak di atas wang ringgit yang dimiliki. Ianya adalah amanah yang disinggahkan Allah kepada kita dengan tujuan untuk menguji keupayaan kita di dalam menguruskannya. Pada harta terseburt terdapat hak-hak mereka yang dibawah jagaan kita, sekiranya harta tersebut tidak dibelanjakan secara sepatutnya hinggakan ianya hangus, maka kita sebagai orang yang bertanggungjawab akan dipersoalkan Allah SWT.

Oleh itu, marilah sama-sama kita mengambil iktibar dan berhati-hati di dalam pengurusan harta yang telah dianugerahkan Allah kepada kita kerana tanggungjawab pengurusan harta termasuk juga dalam bab ketaatan kepada Allah. Manakala mana-mana perbelanjaan yang dilakukan pada kemungkaran serta pembaziran adalah merupakan satu jenis kemaksiatan yang akan menjauhkan diri manusia daripada Allah SWT. Sesungguhnya tiada jalan singkat untuk memperoleh kesenangan dan kekayaan di dunia ini. 

Dan makanlah dari rezeki yang telah diberikan Allah kepada kamu, iaitu yang halal lagi baik, dan bertakwalah kepada Allah yang kepada-Nya sahaja kamu beriman”.  (al-Maidah - 88).


1 comment:

  1. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk memenuhi keperluan kewangan anda? kami dipercayai, kuat, pantas dan dinamik, tidak memeriksa kredit dan menawarkan jaminan 100% untuk pinjaman luar negeri dalam tempoh ini pada kadar faedah 2%. Sesiapa yang berminat perlu menghubungi kami melalui e-mel dengan maklumat di bawah;

    Data pemohon:
    1) Nama Penuh:
    2) Negara
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Kerja:
    6) nombor telefon:
    7) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    8 Pendapatan bulanan:
    9) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    10) Tempoh pinjaman:
    11) Adakah anda memohon sebelum:
    12) Tarikh Lahir:
    E-mel: (rumanajloanfirm@gmail.com)
    RUMANA J LOAN FIRM
    Selamat sejahtera

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...